RAMADHAN tiba lagi !!



"Masa ibarat pedang , kalau bukan kita yang memotongnya , ia akan memotong kita"                                        jadi ? apa peranan kita ? http://www.emocutez.com

apa tugas kita sempena RAMADHAN al-Mubarak ini ? 
sempena Ramadhan yang mulia ini , marilah kita sama-sama 
  ::setting niat kita::
 ::renovate hati kita::
::upgrade iman kita::
 ::download sabar kita :: ,
 ::top-up ibadah kita::
 ::delete dosa kita:: ,
semoga ianya menjadi antara yang terbaik untuk kita              http://www.emocutez.comRamadhan menjanjikan 1001 nikmat + pahala yang tak pernah terimpikan di bulan2 yang lain , Ranadhan bulan turunnya Al-Quran , bulannya terdapat LAILATUL QADAR , yang merupkan malam yang paling baeek untuk kita berzikir + bermunajat !! tdakkah ini merupakan satu nikmat yang tiada terbandingnya ? Sesungguhnya , rebutlah peluang yang ada ! Jangan cemari nimat Tuhan yang satu ini , Jadikan Ramadahan sebagai satu madrasah , atau R&R (rehat dan rawat) !! Untuk kita rehatkan hati kita , untuk kita RAWAT iman kita !! Jangan jadikan masa satu bulan ini , sebgai hampas , tiada bermakna apa2 pun !! dan jangan jadikan hanya satu bulan inilah masa untuk kita beribadat !! Sesungguhnya , teruskanlah hingga ke hari2 mendatang !!

syaitan dibelenggu , pintu2 syurga dibuka , yakni pintu2 neraka ditutup !! Ya Rabbi , Engkau Maha Penyayang !! 

Rebutlah pahala solat Tarrawih , rebutlah nikmat Qiamullail (bangun malam) , rebutlah pahala Sepuluh malam terakhir !! Sesungguhnya , nikmatnya tiada terbayang !!

disini , aku ingin mewujudkan beberapa persoalan !! kalau boleh , bagi yng berkemampuan !! silalah jwab di ruangan komen di bawah !! ;-) 

1) ORANG TUA vs ORANG MUDA ? http://www.emocutez.com
hal ini selalu sangat membuahkan persoalan di benak aku !! tiba msanya untuk solat tarawwih , patutkah orang muda duduk di saf hadapan , sedangkan yang tua tiada tempat untuk saf ? maksudnya di sini , jika sso (seseorang) itu datng awal ke surau @ masjid , tempat untuk saf hanya sedikit , sangat sedikit w/pun bil, penduduk ramai , yang tua , yang datang lewat , tiada tempat untuk solat , hanya tinggal yang diluar sahaja !! Aku tahu , actually , kena bagi tempat untuk orang tua2 duduk dulu , kerana solat mereka mungkin lebih sempurna dari solat orang muda yang baru setahun jagung ini !! tapi , bukankah pentingkan diri dalam ibadah itu perlu ? 

tersebutlah satu kisah dizaman dahulu (betulkan jika aku salah) , Rasullullah duduk bersama para sahabat lalu baginda minum segelas air/susu (maaf , tidak ingat butirnya) , dimana ada lebihan sedikit di dlam gelas. baginda bertanyakan kpd salah seorang dari sahabatnya , jika dia mahu minum terlebih dahulu lebihan baginda atau diserahkan dahulu kepada sahabat yang seorang lagi . Maka , shabat itu pun mengambil gelas itu terlebih dahulu tanpa melebihkan rakannya , yakni , mengambil barakah daripada baginda (bekas minuman)

Tidakkan kisah diatas menunjukkan sikap PENTINGKAN DIRI SENDIRI ? sedangkan , selemah-lemah ukhuwah adalah bersangka baik , dan setinggi-tinggi ukhuwah adalh melakukan itsar (melebihkan rakannya) ?
adakah hal ini boleh dipraktikkan dalam perlaksanaan ibadah ?

Apakah jawapannya ? http://www.emocutez.com


2)AMINnn ....
okey ! Persoalan diatas hanyalah terdetik di hatiku sahaja !! Apabila imam selesai membaca al-Fatihah , bolehkah makmun PEREMPUAN menyambut "aminnn..." dibelakng !! Kerana aku tahu makmun LLELAKI pasti akan meyambutnya juga !!

soalan ini hanya timbul di benak aku !! Cuma inginkan sedikit ilmu ! Apakah hukumnya bagi wanita ?


haha ! sebenarnya banyak lagi persolan yang ada ! tapi sampai disini dulu larh !!

http://www.emocutez.comSELAMAT BERPUASA !!

=D carilah olehmu LAILATULQADAR di sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan , dan jangnlah kamu mencari LAILA NASI KANDAR disiang hari sepanjang bulan Ramadhan =D 

성공적으로 희망

selamat berpuasa semua ,
1st Ramadhan ,
medan takwa dan keimanan ,
tanpnya treatment hati ,
tak dapat berjalan lancar ,
assalamulaikum !!

No comments: