hanyalah seorang hamba ;)

aku hanyalah seorang hamba . kalau ditanya tentang siapa aku ? jawapannya , hanya Allah yang tahu !  dahulu , masa aku kecil2 , aku tak pernah tahu kenapa aku diciptakan ? perlukah aku ada di sini ? macam mana ? kdg2 aku fikir juga ! bukankah lebih bagus kalau aku hidup di zaman RASULULLAH s.a.w. , di zaman para Khulafa` ar-Rasyidin . zaman Saidina Umar Al-Khattab , Saidina Abu Bakar as-Siddiq , Saidina Osman bin. Affan , Saidina Ali b Abu  Talib ! aku fikir , kalau hidup di zaman itu , pasti aku kan selamat dari bahaya dunia ! dunia  sekarang kelam ! sekelam gua ! di zaman Rasullah s.a.w. ada bginda sbg chaya . aku ingin meneliti , sifat2 bginda yang di mana , stiap lngkah bgnda , disusuli NUR , Ya Rabbi !! knapa  hati berdetik sperti itu ? seperti aku tak menerima apa yg ditakdirkan pleh-Mu padaku !
insaflah duhai hati !!


persoalannya :
Bolehkah aku jdi seperti Khalifah Abu Bakar as-Siddiq ? 
membenarkn segala apa yang dilkukan , diperkatakn oleh BAGINDA junjungan mulia , sedangkan hati ini , penuh dgn syak wasngka , ragu dan syubhah ? semuanya dari syaitan LAKNATULLAH! 

Bolehlah aku menjadi seperti Khalifah Umar al-Khattab?
mengorbankn segalnya untk rkyat . beliau seorang pemimpin yg berwibwa . kepemimpinanya penyumbang kejayaan generasi skrang ! bolehkah, aku jdi sepertinya sedangkan sebagai pengawas sekolah pun , aku tdak berjaya menunaikan amanah dgn sempurna ! aku terlalu takut . takut nanti aku dbenci ! dicaci oleh orang ! mlah , aku takut , nanti kwan2 aku , lari jauh dari aku. AKU TAK NAK ITU ! tapi aku lupa !

"tdak mengapa jika semua orang sekeliling membenci mu , sedangkan Allah menyayangimu"

seorang rkan pernah kemukan ini pda diri ku , saat ini , hati aku meruntun !! terima kasih sahabat !! engkau penawar duka aku ! tariklah aku bersamamu jika engkau berjln ke arah kbnaran !! jgn tinggalkan aku !! aku lemah , aku kan seorang hamba ?


Bolehkah aku menjadi seperti Khalifah Osman b. Affan ?
yang menyumbangkan segala harta benda ke arah jalan Allah . fisabillillah !! Ya Rabbi Ya Karim , aku rasa sungguh lemah di sini !! mampukah aku berjuang di jln-Nya seperti Osman ? sedangkan jihad aku sebgai pelajar belum cukup terlaksana ? bagi perempuan , jihad nya bermula dari rumahnya ? aku kra ini untuk para isteri !! tapi aku belum memahami konteks ini !! yang aku tahu , jihad sebagai seorang penuntut ilmu , aku belum masih dpat lksanakn ! kalau aku nak jadi seperti saidina Usman , banyak yang perlu aku korbankan ! MASALAHNYA , MAMPUKAH AKU ? aku takut dikatakan riak dan `ujub !! riak kah ssorang itu apabila ingin sja berbuat kbjikan , akn terdetik pada hatinya , bhwa niat itu salah lantas membetulkan niatanya semula ? berdosakah orang itu ? aku manusia biasa , xlari dri kesalahn , tapi aku yakin , pintu perubahan ada sja di mana2 , pada bila2 cuma kita saja yang belum mampu gerakkan tangan , untuk mencapainya . MALAS !! aku juga sama . . 


Bolehkah aku menjadi seperi Khalifah Ali b. Abu Talib?
seorang cendiakawan terulung , juga seorang penulis wahyu Rasullullah s.a.w. sedangkan aku 11 a+ si sekolah sja masih belum tentu aku gapai ! inikan pula mencapai satu kejayaan yang mumtaz !! aku bersyukur kerana aku diberi peluang utk ambil sedikit pun ilmu TUHAN aku !! kalau nak dibndingkan Ilmu ALLLAH dgna ilmu yang ku terima , hanya setitis dari 7 lautan yang ada . malah sedikit dri itu !! aku ingin jadi seperti pengasas mazhab yang aku amalkan , IMAM SHAFIE , pandainya dia , bisa menghafaz al-Quran pada usia semuda 9 tahun , aku ?? sekarang aku sudah jadi remaja !! apa satu  QURAN itu bisa ku hafal ? tidak !! membacanya saja kadang-kadang tergagap . tdak lancar . aku takut kadang-kadang bacaannya salah tartil . huh !! Ya Rabbi Ya Fatah Ya `Alim !! hubungkan aku dengan tali mu Ya Allah !! agar aku tak terlepas ke akar kehinaan !! 


nah !! itu persolannya !! bolehkah aku buat semua itu !! rakan-rakan aku semua sudah menyahut sruan HIJRAH . aku bila lagi . aku . kalau hari ini berubah . esok . pasti . aku .  akan berubah lagi . tidak tetap hati aku . tidak Istiqamah aku !! benarlah , jika ditanya ttg  darjat , jika dtnya ttg kedudukan , masih perlukah kita berlumba2 . mencalonkan diri sendiri  sbg pemimpin kalau tggujwab pun kita masih samar-samar . sedangkan Khulafa` ar- rasyidin semuanya jadi pemerintah bila diadakan musyawarrah . bai`ah . ia lebih menjamin kelaya-kan pemilihan !!  jika dilihat dari filem arwah tan sri P-Ramlee , ANTARA DUA DARJAT , memang aku akan tanya , antara dua darjat ini ,manakah yang lebih KAU utamakan , dunia vs akhirat 

Allahu Ya Allah , Allahu Ya Allah, Iftah qulubana, Futuhal `arifina 
(Ya Allah bukakanlah hati kami, bukaknh\lah pikiran kami) 



MAMPUKAH AKU ??




redha manusia itu tak penting,
redha Allah segala-galanya !!

No comments: