Kalau kita kata "A" ...

KALAU KITA KATA "A" ... dia pun ikut juga kata "A" , maknanya dia hanyalah seorang rakan yang hanya tahu menurut sahaja . Tiada pendirian . Kalau hitam kata kita , hitam jugalah kata dia . jadi , macam mana kita nak mencapai warna-warni dalam persahabatan sedangkan satu ukhuwah yang utuh adalah ukhuwah yang datang dari dalam hati kita , teguh hati kita , teguh juga pegangan kita nescaya teguh lagi ikatan kita . jika sahabat jenis ini yang kita pilih , jelaslah , dia bukanlah "sahabat itu " , kerana "sahabat itu" adalah yang membawa kita kepada Maha Pencipta ! jika semuanya tentang kita hanya tahu mengangguk , megiyakan seperti semuanya betul sahaja , ikut semua kata-kata kita , tanpa sedikit pun bangkangan , bagaimana kalau kita terjerumus ke dalam lembah kehinaan ? siapa yang ada untuk menarik kita kembali. adakah dia yang hanya tahu MENURUT . bagai lembu dicucuk hidungnya . Mana pergi auranya ?
KALAU KITA KATA "A" . . . dia kata B , inilah dia sahabat yang tidak se-iya , tidak sekata . kadang-kadang , shabat jenis ini penuh denagn ilmu di dada , itu manfaatnya !! ada juga yang jenis ini penuh lagha di minda , ini kekurangnnya !! apabila kita kemukan tentang sesuatu itu , dia bangkang , dia bantah , penuh hujah !! kalau kita bincangkan hal duniawi , yang mana kita tak suka , dia suka , dia bantah , yang mana kita suka , dia tak suka , dia lawan . ini dia sahabat yang PENTINGKAN DIRI sendiri . tidak pandai memahami . Apa sahaja yang tak elok di matanya kekal tidak elok dan apa yang elok , molek di matanya , kekal selamanya molek . ketahuilah rakan "Sesungguhnya , yang baik bagimu itu boleh jadi yang buruk buatmu , dan yang dibenci kamu , boleh jadi kesayangan kamu . sesungguhnya , Dia lebih mengetahui "
KALAU KITA KATA "A" ... dia kata "D" , Nah ! inilah dia rakan yang tak sealiran dari kita . Jauh dari kita. kalau kita rasa dekat dengan dia , tapi kembali , sahabat itu akan mudah jauh dari kita . tapi , yang jauh itu lebih mudah difahami dari yang dekat yang tiada rasa mahu didekati lagi . sahabat yang jenis ini kadangkala baik ,ada jugak yang tidak molek ,sesungguhnya , Tuhan itu Maha Adil . kalau kita jauh menyimpang darinya , yang jelas-jelas menuju ke arah yang benar , rakan jenis inilah yang dapat tarik kita ke arah yang sma. arah Yang Satu ! kalau kemudianya dia yang melencong ke jalan lain , tersilap langkah atau dikelirukan oleh papan-papan tanda kemungkaran , nh ini peluang kita menariknya kembali bersama kita. jadilah rakan yang berbakti pada temannya yang lain-lain . Itu lebih manis dari duduk menurut sahaja .
KALAU KITA KATA "A" ... dia kata AD , inilah rakan yang paling sesuai dengan kita ! sekurang-kurangnya , bagi aku ! dia jelas memahami kita , tidak ambil kesempatan memperkotak-katikkan kita , walau begitu memahaminya dia , dia tidak menerima bulat-bulat apa yang diperkatakan kiat . masih ada hujah yang perlu ditambah , masih ada alasan yang perlu diperkukuh . nah  . rakan ini menyediakan medan ilmu yang sebentang launtan . rakan ini percaya bahaya "BERTIKAM LIDAH ATAS PAKSI KEIMANAN" , inilah rakan yang kita cari . tapi , jangan berhenti sampai di sini , kerana sahbat sejati masih bisa belum ketemu . jauh lagi perjalanan seorang insan bergelar HAMBA . bukan di sini noktahnya . peluh mencari tandanya , lelah menggapai akarnya , risau menyimpan rantingnya , istiqamah menggunakan ,buahnya !! BERISTIGHFAR !! 

LOVE YOUR FRIENDS LIKE YOU LOVE YOURSELF BECAUSE FRIENDS ARE ONE OF THE FRUITS OF IMAN !!! TAK LENGKAP TANPA SAHABAT . SEDANGKAN NABI PUNYA SAHABAT . MENGAPA TIDAK KITA ? http://www.emocutez.com 








































No comments: