Fasa I

Alhamdulillah , Ramadhan Fasa I dah habis. Fasa Rahman !! semakin lama , sedar tak sedar kita semakin jauh dengan Ramadhan . cuba kita renung balik seketika , adakah kita cukup amaln nak tempuh satu lagi bulan di hadapan Ramadhan ! Mungkinkah ini Ramadhan terakhir kita ??



aku bukanlah nak cakap yang aku nie dah habis terbaikk dari ladang , sampay nak condem hampa-hampa suma nieh , tak macho ar condem2 nieh. engat bagus ka? cuma aku sedih sebab aku sendiri + diri korang yang lain, tak dapat lagi merasai bnyaknya nikmat yang Allah beri tw?

Korang sayng mak korang kan ? [lebih2 lagi lpas tg0k cter mars need moms] , SAYANG LAGI ALLAH KAT KITA?

Korang kasihan tak dekat diri korang or orng lain ? KASIH LAGI TUHAN DEKAT KITA !

sebab itu diciptakan-Nya satu bulan dimana semua rahman-Nya, magfirah-Nya dan keampunan-Nya dilimpahkan dalam satu bulan. ditambah lagi dengan kelebihan satu malam yang umpama seperti pahala yang kita dapat utk 1000 bulan ! SubhanAllah. Allah Maha Menyayangi!

kalau nak dibandingkan dengan usia umat Nabi Muhammad s.a.w. dengan usia umat nabi-nabi terdahulu, jauh bezanya. beratus-ratus tahun. kalau dekat Malaysia even dunia sekalipun ;
             80 tahun = TUA{Malaysia}
             300 tahun =  MUDA {umat terdahulu}
Nampak takk bezanya? actually tazkirah ilmu nie dah dua kali aku dgardari dua ustaz yang berlainan . sorang ustazbahasa arab aku USTAZ MUSLIM , sorang lagiustaz yangbagiceramah kat surau TAMAN aku , USTAZ ASRI!tapi yalah, isinya tetap sama. Kita rugi dari sudut masa yang diberikan untuk beribadat.  tapi kenapa , umat terdahulu pakat-pakat minta nak jadi umat Nabi Muhammadd s.a.w. ? sebab ada satu rahmat yang Tuhan janjikan untuk kita. untuk menandingi amalan-amalan umat-umat terdahulu . 

Inilah dia. Bulan Ramadhan. Malam Lailatulqadar ;-)

jadi meh la sama-sama kita muhasabah balik diri kita, ikhlas kah kita buat semua amalan (tadarus,qiamullail,puasa,tarawih) dalam bulan ramadhan ?

ikhlaskah kita ?




No comments: