...dia adalah sahabat...





DIA ADALAH SAHABAT
               
 “Janganla bersedih kala kita dibenci seorang manusia kerana masih ramai yng menyayangimu di dunia. Tapi bersedihlh jika kita dibnci Allah kerana tiada siapa yang akan menyayangimu di akhirat kelak”
                Aku merenung kembli kartu harijadi d tangn. Cantik dihias hiasan indah. Atu mesej pendek ini semmngnya mmberi seribu satu knangan dalam dii. Hmpir setahun peningglan arwah, masih terasa hngatnya an mesranya tangan mulus itu mmeluk tubuhku di kala aku kesedihan . lentiknya jari utu I kala mengelus lembut rmbutku dn mengusap pntas air mata yang sesekali turun membasahi bumi .
                Aah! Kenangn itu pantas sekali merobek hatiku. Walau knngn itu manis  bak madu dipungut si lebah, pahitnya lebih terasa da tjam menikam tajam kalbuku yang lemah. ‘Ya muslimah, jangan kau alirkan air mata itu jatuh ke bumi Tuhan kerana tiada siapa yang akan mengusapny kembali’ hati kecilku berdetik, berbsik seketika merenung kembali masa yang sudah lam pergi.  Jahat sekali nafsuku, ingin melawan hak alam. Mas yang sudah berlalu tak mungkin berulang. Tapi, hatiku pantas ingin mengulanginya. Andai aku da di sana saat itu . andaikn sahaja . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
                “Hey buddy, mlm neh, jom clubbing ?” jerit aku menyuarakn satu cadangan yang bagi rakan-rkan ku agak kelihatan drastic. Aku? Clubbing? Phew .. buat lawak ke ni ? tebuntang mata classmates aku , satu uni and satu course ; law . comel sungguh muka-muka mereka. Tambah-tambah lagi Si Amni mata ala-ala be-ru-ang itu. Sungguh comel apabila dipandang. Padanlah dia menjadi The Queen of The Qutiest. Layak sungguh.
                “weyh korang. Aku blum pun bg habi sentence aku . jom pegi clubbing dekat library. Barrier exam nak dekat dh nie. Kita semua nie asal pakt buat slow motion je pasal exams neh ?” terang aku. Ha..baru kurang sikit diameter mta mereka. Kurang 1 inchi ja pun.  Yang selebihnya tu sebab ada keradngn mta kot. Tak reti-reti nak off-and-rest jap mata tu.
                “Cik Frah. Apaka mknanya clubbing pada dri kmu ? club-bing . . venue dia pun mstylah kt kelab . .” terjah Suhana dgan buku besar stebal-tebal yang penah aku lihat, hamper-hampir di atas kepala aku nie.
                “Adeih, kelab mana pula? Aku ingat korang dtg uni n ink amek law, ng sibuk pergi kelab mnjhit segala menda tu pehal ? patut la semester 1 ja xlpas2..aduh!”senang saja aku mematahkan ayat-ayat mereka denganayat gila-and-gila aku. Perghh! Bajet perasaan sunguh aku nie.
                Selepas itu, Ina The Smartiest mencelah “ewah2, enkau. Sedap2 ckap kitorang down semester 1. Yang kau kantoi klas Prof. Dahlan 5 kali tak kata apa pun. Pigi dah !!”Jelirn lidah menghiasi suasana. . suasana di cafeteria itu sedkit pon tdak mngganggu prbualan kmi ber-empat. Mahasiswa plus mahasisiwi semua sibuk membayar harga makanan yang bertimbun tu.
                “Cop..cop,..korang! bab kantoi TERkantoi jagn buat isu noh! Silap kata ldah hilng, silap meneka malu nanti. Syhh, malu orang lain dengar la. Spoil-the-spoiler la korang neh.”marah aku! Tawa akhinya terlepas juga. Dalam kerancakn kami, ada juga yang member perhatian.
                Itiulah kisah aku dan rakan-rakan semeja dan se-gila aku. Ina The Smartiest bkan sebab dea yang pling pandai tapi sebab kalau korang check hanbag dia yng sepatutnya dipenuhi dngan lipstick-lipbalm-eyeliner-what-so-evar tu, hanya dipenuhi dengan selungguk smartiest yng besarnya thap gaban. Tapi dia pun digelar Ina The Second-Money, sebab kalau korang semua short of money pegi minta dekat dia. Guarantee 100% mesti dia bagi. Sebab hidup dia knyang dah dengan smartiest dia tu.
                Tapi, itu dulu. Sebelum segal-galanya berubah. Aku seorang yang blog-addicter. Hany kerana sebuah blog yang ku kunjungi, boleh memecahbelahkan kami semua. Hnya kerna satu post yang aku letakkan di blog mereka yang berkenaan telah membina sat jurang pemisah antara kami. Bak cermin kac, aku boleh lihat wajah merka, ksedihan, kegembiraan semuaaku boleh lihat tapi aku tak boleh sentuh, aku tak boleh rasa. Sakitnya hatiku hanya Tuhan yang tahu.
Saat itu, aku hnya tahu mengangkat pena, mencoretkan rasa, meluahkan pinta, pda yang-Satu pada Yang Tahu.

Oh Tuhan! Sesungguhnya hidup ini penuh cabaran,
Dlamnya tersimpan seribu satu kepyahn,
Tapi adilkah kebencian menjadi asas unuk aku mengecap kebahgian?
Jika benar begitu,
Biarlah aku memilih pendeitaan,
Biarlah aku memilih kesengsaraan,
Asalkan tiad untukku secubit kebencian,
Wahai duka,
Pergilah kau jauh dari hidup ini,
Kerana dengan adanya engku,
Luka ini semakin bernana, akhir sekali mninggalkn panah,
Yang akan sentiasa merobek hati yang lainnya.
Ya Tuhn,
Peliharalah aku.

                Aku tebangkan ia jauh melalui jendela bilikku saban hari. Tak ku harapkan aka nada yng mengerti. Tapi ketukan di pintu itulah jawapan yang pasti. Ketukan betalu-talu pada satu hari membngunkn kan aku. Ku inin. Hilngkn segala kegelishann. Ingin sekali kehadiran Siti Munirah baklmnjadi pnyeri hdup k.
                “Enti solehah enti muslimah … enti tahu ap yang harus enti lakukan. Mengadulah enti pada Yang Esakerana Dialah sebaik-baik tempat mengadu. Buat rakan-rakanmu yang lain, berdoalah agar  merek dilindungi dari hasad dengkinya syaitan. Sesungguhnya, doa tnpa hijab antara hamba dengan Tuhan-Nya alah doa seorang shabat kpad shabtnya yang lain tnpa pengetahuan shbtnya itu”Anggukan demi anggukan Siti Munirah hadiahn dmi aku.

                Aku tak kenl siapa ia. Course apa yang dia ambil? Penagajian Islam? Atau pun, Taswwuf,? Usuluddin? Gayanya brckap ckp mnenngkn hti yg gundh gulna. Tapi, sejak itu, aku mula mnadh tngn mndokn rakn yang lain di saat baik mereka dan buruakknya mereka. Karana bgi ku, tdak ada yng buruk tentang mereka selagi Tuhan meredhai ukhuwah yag aku jlinkn bersama mereka.

                Aku tak pernah lupa akn Siti Munirh. Dia punya tarikan. Lembut dan ayu wjhnya seindah mdahnya. Tapi, sejk 4 bulan lalu, mana khabarnya? Mna kelibtya? Mna elusnnya? Mana tangnnya? Ya Tuhan, adkh ini satu lgi uijian yg egkau brink pda hmbamu ini. Jika benarlh sebegitu, ampunlah daku kerana aku tak kuat menanggung beban ini. Sungguh, aku tk kuat!

                Aku terpempan dikala berita yg mnyambar telingaku terus memusnhkn hatiku yang sdng giat mencri chya Ilahi. Kanser. ! knpa engkau begitu rakus mngmbil nyawa rknku? Sesungguhnya, kethuilah,aku amat sungguh sangat menyayaingimu. Sekeping kartu itu aku genggam buat peneman dikala bergurindam.

Andai aku da di sana waktu dia mellapkn mata . . . buat Selma-lamnya …

                                                                                                                                3.12 am
Siap sdh cerpen aku yng ntah apa-apa
kesalahn ejaan harap diabaikan

No comments: